Kurstyper

Alle kursene har 90 minutters økter.

Kundaliniyoga som lært av Yogi Bhajan (med Gunn Bente og Ellen)

Ønsker du å få indre ro og balanse, bedre styrke og fleksibilitet? Kundalini Yoga er en kraftfull og transformerende yogaform som kombinerer øvelser, pusteteknikker, mantra, øyefokus, kroppslåser, mudra (håndstillinger) og meditasjoner for å styrke nervesystemet og balansere hormonsystemet. Kundalini Yoga ble brakt til Vesten av Yogi Bhajan, og er en yogaform som bygger på mange tusen år gammel kunnskap. Medisinsk Yoga har hentet mye av sin inspirasjon fra denne yogaformen.

Du trenger ikke å være i god fysisk form på forhånd, Kundalini Yoga fungerer for deg hvis du kan puste og bevege kroppen. Denne yoga kalles ofte for hverdagsyoga og yoga for bevissthet, blant annet fordi den er så anvendelig og skaper store og positive endringer i menneskers hverdagsliv. Kundalini Yoga blir også kalt «the mother of all yoga» fordi den har ivaretatt og inneholder alle de grunnleggende elementene i yoga.

Kundalini Yogaens myke og tidvis også utfordrende og kraftfulle bevegelser, pusteteknikker, avspenninger og meditasjoner styrker oss både fysisk og mentalt. Slik blir vi bedre rustet til å takle livets opp- og nedturer. Timene inkluderer alltid en lengre avspenning før den avsluttende meditasjonen, ofte med mantra (lydvibrasjon) til vakker musikk. Mange er fasinert av den vakre musikken i Kundalini Yoga. Nyere vestlig forskning har bekreftet det yogamestre har hevdet i tusenvis av år: spesifikke øvelser og meditasjoner i Kundalini Yoga kan forbedre hukommelsen, humøret, emosjonelt stress og depressive sinnsstemninger. Kundalini yoga hjelper deg til å styrke kontakten med kropp og sjel, og hente ny energi og ressurser i deg selv.

Denne yogaformen passer for alle, både nybegynnere og for de som har gjort Kundalini Yoga eller andre yogaformer tidligere. Si i fra til yogalæreren dersom du er gravid. Alternative øvelser gis ved behov, og mange av øvelsene kan gjøres i sittende på stol.

Ellen holder kurs i Kundalini Yoga for alle, både de med og uten yogaerfaring.

Gunn Bente holder kundaliniyogakurs for nybegynnere og egne kurs for videregående. På videregående kurs går vi litt dypere inn i øvelsene, og også dypere inn i meditasjon.

Les mer om kundaliniyoga på hjemmesidene til Kundalini Yoga Skolen: http://www.kundalini-yoga.no/nb/om-oss2/om-kundalini-yoga

Yoga ved migrene og spenningshodepine (med Ellen)

«På kurset gjør vi yogaprogrammer, øvelser, pusteteknikker og meditasjoner som du kan bruke i hverdagen for å forebygge hodeverk og for å håndtere/stoppe akutt, pågående smerte. Vi går også igjennom hvordan den ayurvediske legekunsten ser på hodeverk, klassifisering av ulike typer migrene, samt råd om kost og livsstil. »

Se Ellens hjemmeside for mer utfyllende informasjon:
http://www.norafysioterapi.no/yoga-ved-migrene-og-spenningshodepine/

Yoga50plus – The best is yet to come (med Ellen)

«Yogaprogrammene og meditasjonene er fra Kundalini Yoga og er spesielt tilpasset voksne damer og menn, 50 år pluss. Mange av øvelsene kan gjøres i sittende på stol og tilpasses hver enkelt etter behov.

Pusten er i fokus og de fysiske øvelsene, avspenninga og meditasjonene virker forebyggende og helsefremmende og kan ha positiv virkning på blant annet hjerte-karsykdommer, søvnvansker, stress og anspenthet, vond nakke og rygg mm. Yogaen kan også være med på å roe tankene, øke konsentrasjonen, forebygge Alzheimer, styrke nervesystemet og immunforsvaret, bedre fordøyelsen, stoffskiftet mm.»

Se Ellens hjemmeside for mer utfyllende informasjon:
http://www.norafysioterapi.no/yoga50pluss/

 

—– Anita og Hanne har ikke kurs høsten 2018 —-

Medisinsk yoga for alle (med Hanne)

I den stadig mer stressfylte verden vi lever i, trenger vi i dag flere kraftfulle verktøy for bedre å kunne skape balanse i våre liv og vår daglige tilværelse. Yoga tar for seg hele mennesket, du trener både din mentale og fysiske helse for å få kroppen i balanse.

Medisinsk Yoga er satt sammen for å kunne skape dyp balanse i deg kroppslig, mentalt og emosjonelt. Et grunnleggende element er at sykdom og uhelse er symptomer på underliggende ubalanser. Medisinsk yoga brukes med gode resultater ved en lang rekke helseproblemer, og like fullt for å forebygge sykdom og fremme helsa. Medisinsk Yoga er en terapeutisk yogaform som har opprinnelse i den urgamle Kundaliniyogaen.

Yogaformen utføres mykt, rolig og bevisst. Det er et ”mindfullt” verktøy som kombinerer enkle øvelser med puste- og konsentrasjonsteknikker. Øvelsene kan gjøres sittende på stol, og kan tilpasses deg og dine forutsetning.

MediYoga er et meget effektivt redskap mot stress, utbrenthet og andre ubalanser, og den er enkel å bruke. Det finnes yogaøvelser som passer alle, dvs. yogiske teknikker som du enkelt kan bruke i din hverdag. Mange moderne disipliner og behandlingsmetoder har hentet inspirasjon nettopp fra yoga.

Medisinsk yoga eller Mediyoga er utviklet på MediYoga Institutet (IMY) i Stockholm i samarbeid med store svenske bedrifter og flere av Sveriges største sykehus. Medisinsk Yoga er basert på vitenskapelig forskning, og på IMYs erfaring med rehabilitering av titusener av ansatte i svenske bedrifter.Det som gjør denne yogaformen unik er at den er utviklet for å være terapeutisk, at det finnes (svensk) forskning som tydelig viser at MediYoga fungerer og at alle instruktører og terapeuter har grunnleggende medisinsk kunnskap.

Les mer om medisinsk yoga på mediyoga.no

Klassisk yoga (med Anita)

I klassisk yoga arbeider vi med et bredt spekter av yogaen; både pusteøvelser, avspenning, meditasjon og fysiske øvelser.

De fysiske øvelsene vil variere, – med dynamiske serier som «solhilsen» , balanseøvelser, mykgjørende øvelser med fokus på sirkulasjon, sterke og kraftfulle øvelser, samt øvelser vi holder over tid. De fysiske øvelsene gir styrke og smidighet i både muskler og ledd. Vi bruker pusten bevisst, både til å gå inn i stillingene, bli der litt, skape avspenthet og fokus.

Av de mentale øvelsene vil det i høstens timer bli fokus på avspenning (og det vil også bli dybdeavspenning som Yoga Nidra), samt pusteøvelsen Nadi Shodana/vekselspusten. Avspenning, pusteøvelser og meditasjon styrker og smidiggjør sinnet vårt, og er avgjørende for at vår fysiske kropp skal fungere optimalt.

En yogaøkt på 90 minutter vil vanligvis bestå av ca 50% fysisk trening og 50% mental trening og vil gi deg gode verktøy du kan ta med ut fra matta, og inn i hverdagen.

Høstens yogatimer vil være for dere som er kjent med yoga fra før. Det blir mulighet til å fordype seg i teknikker dere er kjent med og arbeide videre med de.

I timene med klassisk yoga brukes ikke musikk i timene, og yogaen gjøres i stillhet.

 

Taoistisk yin yoga (med Anita)

I yin yoga er det den nærende, rolige yogaen som har hovedfokus. Vi vil jobbe med å kunne finne hvile i en stilling, for å bli i den noe tid (3-5 min – noen ganger lenger). Vi jobber med dype pust i stillingene, for å kunne gi god oksygentilførsel til musklene som strekkes. Dype, rolige pust senker produksjonen av stresshormoner og bidrar til ro. Mellom hver stilling blir det flytende overganger. I yin yoga er det ofte hoftene og ryggen som får hovedfokus, – og ved å jobbe med disse områdene påvirker vi også resten av kroppen. Men vi skal også se på yin yoga-øvelser for blant annet skuldre og armer også.

Her er et utklippe fra sidene Suryayoga (http://suryayinyogini.com) ved min lærer i yin yoga Anita Abrahamsen, om yin yoga:

«Når vi arbeider stille og lenge i en stilling, får vi mulighet til å stimulere og fjerne blokkeringer i bindevevet/fascia. Bindevev, ligamenter, sener etc er laget av et litt «seigere matriale» enn muskler og trenger mer tid for å kunne reagere på strekk.
Vi har bindevev i hele kroppen, dette finnes også i organene. Ved å stimulere bindevevet et sted i kroppen, vil dette også stimulere bindevevet andre steder i kroppen, da dette henger sammen i ett «nettverk». Iht. TCM inneholder bindevevet vår livskraft/livsenergi, vår Qi.

Pusten er svært viktig. Vi bruker lange og dype pust når vi praktiserer, med pust helt ned i bunnen av lungene. Dette gir god tilgang til oksygen for musklene. Det er viktig å huske at muskler som strekkes også trenger økt tilførsel av oksygen. Dyptgående og rolig pust senker produksjonen av stresshormoner i kroppen. Dette bidrar til økt ro på sikt. Yin yoga er en rolig, meditativ form for yogapraksis. Den passer for deg som ønsker å roe ned, trekke sansene inn deg selv og øke tilstedeværelse i egen kropp og eget liv.

Vi vil også arbeide med pusteøvelser, avspenning/meditasjon i dette kurset.

 

En kommentar om “Kurstyper

Legg igjen en kommentar